De betekenis van een dubbelmassa vliegwiel

foto die past bij de betekenis van een dubbelmassa vliegwiel
Avatar foto
Waldo Taekema
25 april 2024

De betekenis van een dubbelmassa vliegwiel komt vaker voor in moderne auto’s dan je zou denken. Een vliegwiel is een mechanisch auto-onderdeel dat rotatie-energie opslaat en afgeeft. In voertuigen fungeert het vliegwiel als een energiereserve die de schommelingen in de koppel van de motor opvangt en zo een gelijkmatige aandrijving mogelijk maakt. Maar wat is dan een dubbelmassa vliegwiel? Dat en meer bespreken we in dit artikel!

Een dubbelmassa vliegwiel wordt in het Engels een Duall Mass Flywheel oftewel DMF genoemd. En het is een geavanceerd type vliegwiel dat bestaat uit twee massa's die via een veersysteem met elkaar verbonden zijn. Het wordt gebruikt om trillingen en schokken te absorberen die worden gegenereerd door de onregelmatige koppel van moderne motoren.

Functie van een normaal (enkele massa) vliegwiel

Het vliegwiel in een voertuig heeft verschillende functies. Ten eerste slaat het rotatie-energie op tijdens de compressieslag van de motor en geeft die energie af tijdens de uitlaatslag. Daardoor kan er een constante rotatiesnelheid van de krukas worden gehandhaafd. Hierdoor wordt een gelijkmatige werking van de motor mogelijk gemaakt. En dat resulteert dan weer in een soepele rijervaring.

Wat is een dubbelmassa vliegwiel (DMF)?

Een dubbelmassa vliegwiel bestaat uit twee massa's die met elkaar zijn verbonden door middel van een reeks veren en dempers. De ene massa is verbonden met de krukas van de motor terwijl de andere massa verbonden is met de aandrijflijn van het voertuig. Het veersysteem tussen de twee massa's zorgt ervoor dat trillingen en schokken worden geabsorbeerd. Daardoor ontstaat er een soepele werking van de motor en transmissie.

Waarom wordt het gebruikt in voertuigen?

Het gebruik van de betekenis van een dubbelmassa vliegwiel is vooral belangrijk bij moderne voertuigen met dieselmotoren. Dieselauto's hebben van nature een hoger koppel bij lagere toerentallen. Dat kan leiden tot meer trillingen en schokken in de aandrijflijn. Een DMF helpt deze trillingen te verminderen en zorgt zo voor een comfortabelere rijervaring. Maar ook verlengt het de levensduur van de transmissieonderdelen mits het goed wordt onderhouden.

!Onthoud wel dat dit systeem ook degelijk in veel benzineauto’s zit. Dus je moet niet meteen denken dat je dit onderdeel niet hebt, omdat je benzine rijdt. Het zit in meer auto’s dan je logischerwijs zou verwachten.

Structuur van een DMF

Een typisch dubbelmassa vliegwiel bestaat uit verschillende componenten. Waaronder de primaire massa die direct verbonden is met de krukas van de motor. En de secundaire massa die verbonden is met de aandrijflijn van het voertuig. En ook nog het veersysteem dat de twee massa's met elkaar verbindt. Deze structuur maakt het mogelijk dat het vliegwiel trillingen en schokken absorbeert en zo een soepele werking van de motor en transmissie mogelijk maakt.

Als het allemaal één geheel zou zijn, dan zou het een normaal vliegwiel zijn of dus een enkelmassa vliegwiel. Gelukkig bestaan deze onderdelen, anders zou bijvoorbeeld de instructeur van een rijschool in Dordrecht een zware nek hebben na een dag vol beginners. Dan zouden de klappen van de koppeling nog harder aankomen dan zonder dubbelmassa vliegwiel.

Redenen voor het falen van een dubbelmassa vliegwiel

Ondanks de voordelen kan een dubbelmassa vliegwiel ook falen. Slijtage door gebruik, overmatige belasting en fabricagefouten behoren tot de belangrijkste redenen voor het falen van een DMF. Deze factoren kunnen leiden tot trillingen, geluiden en zelfs tot complete uitval van het vliegwiel. Hieronder staan de mogelijke falen stuk voor stuk benoemd:

Lees ook  De betekenis van Excel VBA

Slijtage door gebruik: Net als alle mechanische onderdelen is een dubbelmassa vliegwiel onderhevig aan slijtage door gebruik. De constante beweging en belasting veroorzaken geleidelijke slijtage van de veren, dempers en andere componenten van het vliegwiel. Na verloop van tijd kan deze slijtage leiden tot verminderde prestaties en uiteindelijk tot het falen van het vliegwiel.

Overmatige belasting: Het dubbelmassa vliegwiel is ontworpen om trillingen en schokken te absorberen, maar overmatige belasting kan leiden tot voortijdige slijtage en falen. Dit kan het geval zijn bij voertuigen die regelmatig zware lasten trekken of die worden blootgesteld aan extreme rijomstandigheden. Zoals off-road rijden of burn-outs doen et cetera. Hier wordt niet de betekenis van een burn-out met betrekking tot het menselijk lichaam bedoeld, maar het spinnen van de banden om rook te maken.

Fabricagefouten: Hoewel zeldzaam, kunnen fabricagefouten ook leiden tot het falen van een dubbelmassa vliegwiel. Defecte materialen, slechte montage of ontwerpfouten kunnen resulteren in zwakke punten in het vliegwiel die uiteindelijk leiden tot falen.

Wanneer merk ik dat dit onderdeel kapot is?

Een defect dubbelmassa vliegwiel kan verschillende symptomen vertonen. Zo kun je trillingen tijdens het rijden, onregelmatig stationair draaien van de motor en abnormale geluiden bij het starten ervaren. Het is belangrijk om deze symptomen serieus te nemen en tijdig actie te ondernemen om verdere schade te voorkomen.

Een visuele inspectie kan verder onthullen of er sprake is van zichtbare schade aan het dubbelmassa vliegwiel. Denk aan scheuren, breuken of losse onderdelen. Dit kan worden uitgevoerd door het verwijderen van de beschermkap van de transmissie en het inspecteren van het vliegwiel. Helaas zijn reparaties van dit onderdeel vaak vrij prijzig. Het kan daarom handig zijn om de auto te schorsen als je eerst geld moet sparen voor de reparatie en dit een paar maanden kan duren. Het is wel handig om de betekenis van je auto schorsen daarbij kent.

Nu weet je een stuk meer over de betekenis van een dubbelmassa vliegwiel. Ook kun je waarschijnlijk achterhalen of je er één hebt in je wagen en of die kapot is of niet.

Neem contact op

Naam(Vereist)

Tags

Neem contact op

Naam(Vereist)