Betekenis van KPI Dashboard
Wat is de betekenis van een KPI Dashboard? Een goed bedrijf bestaat uit veel elementen. Enerzijds moet de voorkant er goed uitzien en de juiste klanten met respect behandelen om ze te behouden. Anderzijds heeft het bedrijf veel processen achter gesloten deuren, en moeten daar ook de juiste klanten worden gevonden. Dit vinden gebeurd vooral door het verzamelen van data. Als gebruiker komen we vroeg of laat allemaal wel in aanraking met data die van ons verzameld wordt. Het accepteren van cookies en analytische gegevens is een gebeurtenis die op elke pagina gebeurd, en gedeeltelijk kunnen we zelf bepalen hoeveel gegevensverzameling we willen toestaan.
Google analytics
Eén programma die gegevens verzamelt om jou inzicht te geven in je bedrijf is Google Analytics. Hetzelfde geldt voor de Facebook Pixel, een extra minuscuul programmaatje waarbij je gericht doelgroepen kunt bouwen om naar te adverteren. Dit gebeurd doordat de Facebook Pixel in de gaten houdt naar welke pagina’s men doorklikt, en waar men in geïnteresseerd is op die specifieke website. Dit soort informatie is belangrijk om inzicht te kunnen krijgen in een gebruiker, en kan zowel voordelen voor de verkopers als gebruikers hebben. Je krijgt tenslotte marketing die gericht is op de dingen die jij wilt of nodig hebt. Soms heb je echter heel veel plekken waar dergelijke informatie vandaan worden gehaald. Om dit overzichtelijk te maken bestaat er een KPI Dashboard.
KPI Dashboard
KPI staat voor Key Performance Indicator. Dat wil zeggen gegevens die jou (gevisualiseerd) laten zien hoe je ervoor staat. Met een KPI Dashboard kun je dus overzichtelijk alles inzien van bepaalde data die je bij elkaar laat komen. Waar je eerst bijvoorbeeld Google Analytics gebruikte, wordt de data hiervan met andere traffic gegevens samengevoegd. Zo heb je alles overzichtelijk in één programma. Het voordeel is dat ook meer diffuse data zoals de reviews van klanten op meerdere bronnen bij elkaar kan worden gevoegd. Zo krijg je ook inzicht in een verzameling van nieuwe data waar je dit normaal alleen gefragmenteerd bij elkaar zou kunnen sprokkelen.
Privacy
Een grote zorg met betrekking tot het verzamelen van data is de privacy. De wetgeving omtrent de privacy kan niet alleen zorgen opwekken bij politiek en burger. Ook voor bedrijven is het soms een echte hoofdpijn. Elke keer als er iets veranderd in de wetten kan het namelijk ook zo zijn dat de manier waarop data verzameld wordt voor ALLE sites moet worden aangepast. Dit zijn investeringen waar heel veel tijd en geld mee gemoeid gaat, maar die uiteindelijk beter zouden moeten zijn voor de maatschappij.
Nu je de betekenis van een KPI Dashboard kent, ken je dan ook al de betekenis van een derdengeldenrekening?