Betekenis van public relations

Public relations is een strategisch communicatieproces dat gericht is op het bouwen van relaties tussen bedrijven of organisaties en klanten. Het is een proces dat gericht op de doelen van een bedrijf en de kern is communicatie die draait om het bouwen van relaties.
Het verschil tussen PR en marketing?
Vaak wordt er gedacht dat PR een vorm van marketing is, dit is echter niet het geval. Marketing draait om het prijzen van activiteiten, diensten en producten terwijl PR echt alleen maar gericht is op relaties en geen commerciële doelen heeft. Daarnaast is marketing alleen gericht op de potentiële klanten, PR heeft een veel bredere doelgroep. Met PR wordt er namelijk ook gecommuniceerd naar journalisten, stakeholders en eigen werknemers. PR is daarom ook een lange termijn strategie, marketing is voornamelijk gericht op de korte termijn effecten.
Een PR bureau
Nu dat de betekenis van PR is uitgelegd is de betekenis van een PR bureau ook meteen grotendeels duidelijk. Een PR bureau kan door bedrijven worden ingeschakeld om PR door professionals te laten doen. Om beter te begrijpen wat een PR manager bij een PR bureau worden hierna een aantal werkzaamheden toegelicht.
De werkzaamheden van een PR manager zijn:
- Relaties onderhouden met media, denk hierbij aan contacten leggen en onderhouden met journalisten.
- Social media kanalen beheren en berichten schrijven.
- Media monitoring en onderzoek doen naar de huidige trends en topics.
- Werknemersrelaties, investor relations, public affairs en marketingcommunicatie onderhouden.
De middelen van public relations
Er worden verschillende media kanalen gebruikt om public relations te onderhouden. Media is verdeeld in drie verschillende categorieën. Deze categorieën zijn earned media, paid media en owned media. Earned media is media van derden die een iets willen delen van jouw bedrijf op hun eigen media, bij PR zijn dat bijvoorbeeld journalisten. Paid media is betaalde media en dus meer marketing gericht. Hierbij gaat het ook letterlijk om de verkoop van bijvoorbeeld producten. Er worden vaak sterke punten van een organisatie benadrukt en trending topics, zoals de bitcoin, gebruikt. Owned media zijn de eigen kanalen van een bedrijf. Deze media kan worden gebruikt om eigen content op te plaatsen.