Betekenis van PR

pr-bureau-amsterdam
Avatar foto
Waldo Taekema
28 februari 2022

Letterlijk betekent public relations: publieke/openbare relaties. Met public relations zorg je dus voor een goed contact met de buitenwereld. Onder public relations wordt verstaan: het beheren en verspreiden van informatie over een individu of een organisatie. Daarbij is het doel om de waarneming van de buitenwereld te beïnvloeden. Public relations wordt vaak afgekort met PR. 

Geschiedenis 

Er is eigenlijk altijd wel een vorm van PR geweest. Als professioneel communicatiemiddel begon PR  begin van de twintigste eeuw in Amerika zich te ontwikkelen. Nu is het in bedrijven en in de politiek gemeengoed geworden om na te denken over de PR. Er zijn daarvoor ook zogenaamde 'press agents' of pr-specialisten die dit in goede banen leiden.  

Veel mensen zien Edward Louis Bernays als de grondlegger van PR. Hij leefde van 1891 tot 1995 en was één van de grondleggers van propaganda. Later werd dit omgedoopt tot Public Relations. Sigmund Freud was een oom van hem. Hij gebruikte de theorie van zijn oom over psychoanalyse. Het doel was daarbij om het onderbewustzijn te manipuleren. Een techniek die je nu natuurlijk in de marketing ook terugziet. Denk bijvoorbeeld alleen al hoe er in een supermarkt gebruik wordt gemaakt van de hoogte van de schappen. Het is niet voor niets dat de schappen die makkelijk bereikbaar zijn vaak voor de duurdere producten worden gebruikt. 

Meer dan zenden 

Bij PR gaat het meer dan om alleen een beeld uit te zenden naar de buitenwereld toe en daarmee dingen te beïnvloeden of mensen te informeren. Het gaat ook om het opvangen van signalen van wat er leeft in de buitenwereld, om daarop te kunnen inspelen. De mensen die verantwoordelijk zijn voor PR maken voor dit alles gebruik van zowel interne als externe communicatie. 

Lees ook  Betekenis van de peuterspeelzaal

Internet, pr2.0. 

Het internet speelt tegenwoordig ook een grote rol op het gebied van PR. Er zijn daarbij ook onwenselijke vormen van PR. Denk daarbij aan het laten aanmaken van nepprofielen op social media om zo zogenaamd meer volgers te hebben. Maar, het blijkt dat de waarheid vaak toch naderhand wordt achterhaald. Hier zijn dan ook al mensen en organisaties op betrapt. Dat wordt publiekelijk dan niet in dank afgenomen. Het is dus ook op het internet belangrijk om correct bezig te zijn. Als men het heeft over de PR op het internet, heeft men het ook wel over pr2.0. Dit natuurlijk als afleiding van web2.0.

amsterdam-pr-bureau

 

PR-specialisten 

Tegenwoordig zijn er pr-specialisten die volledig op PR zijn gericht. Dat is ook niet vreemd, want PR is een zeer specialistisch vak geeft een pr bureau in Amsterdam aan. PR-specialisten werken in dienst van bijvoorbeeld bedrijven, politici en overheden. Maar, zij kunnen bijvoorbeeld ook werken voor non-profitorganisaties. Soms wordt er juist een PR-specialist ingehuurd om iemand of een bedrijf buiten de publieke belangstelling te houden. 

Lees ook: de betekenis van customer intimacy

Neem contact op

Naam(Vereist)

Tags

Neem contact op

Naam(Vereist)