De betekenis van customer intimacy
Bedrijven concurreren steeds meer om de aandacht van de consument, daarom is customer intimacy belangrijker geworden. Het is niet langer meer genoeg om slechts een geweldig product of een uitstekende dienst aan te bieden. Het is belangrijk om sterke relaties met je klanten op te bouwen en te behouden. Klantloyaliteit is het geheime ingrediënt voor zakelijk succes en in deze blog zullen we bespreken waarom het zo belangrijk is. Ook bespreken we hoe het kan worden bereikt.
Wat is customer intimacy?
Customer intimacy draait om de klant. Volgens de theorie van Treacy & Wiersema kun je je als bedrijf onderscheiden van je concurrenten. Dit kun je doen door je te focussen op customer intimacy, product leadership of operational excellance. Wij gaan ons nu richten op customer intimacy.
Waarom is customer intimacy belangrijk?
Er zijn een aantal redenen waarom het zo belangrijk is. Hieronder noemen we een aantal.
Stabiele inkomstenstroom met loyaliteit
Loyaliteit betekent dat je kunt rekenen op een trouwe klantenbasis die regelmatig bij je koopt. Dit zorgt voor een stabiele inkomstenstroom en maakt je bedrijf minder afhankelijk van seizoensgebonden schommelingen of marktveranderingen.
Kostenbesparing
Het aantrekken van nieuwe klanten is vaak duurder dan het behouden van bestaande klanten. Loyaliteit kan je marketingkosten verlagen, omdat je minder hoeft te besteden aan het aantrekken van nieuwe klanten.
Mond-tot-mond reclame
Tevreden en loyale klanten zijn geneigd om positieve mond-tot-mond reclame te verspreiden. Ze vertellen hun vrienden, familie of collega’s over hun goede ervaringen met jouw bedrijf. Dit kan leiden tot nieuwe klanten.
Hoe bereik je customer intimacy?
Allereerst verwachten klanten een vriendelijke en efficiënte service. Zorg ervoor dat je medewerkers getraind zijn om klanten met respect te behandelen en problemen snel op te lossen. Ook is goed om naar je klanten te luisteren. Verzamel feedback van klanten via enquêtes, social media of interviews. Je kan de feedback ook uit een loyaliteitsprogramma halen. Neoday zorgt voor een goed loyaliteitsprogramma voor je bedrijf. Hiermee kun je loyale klanten belonen met persoonlijke kortingen of speciale aanbiedingen. Een goede PR kan ook bijdragen aan een betere klantloyaliteit.
Meer blogs lezen? Lees De betekenis van custom motoren