De betekenis van online marketing
Online marketing, ook bekend als internetmarketing of digitale marketing, verwijst naar alle marketinginspanningen die via internet of elektronische apparaten plaatsvinden. Bedrijven gebruiken digitale kanalen zoals zoekmachines, sociale media, e-mail en websites om met huidige en potentiële klanten te communiceren. Het doel van online marketing is om producten en diensten te promoten, merkbekendheid te vergroten, leads te genereren en uiteindelijk de verkoop te verhogen.
Soorten online marketing
Er zijn verschillende soorten online marketing, elk met zijn eigen strategieën en tactieken. Enkele van de meest voorkomende zijn:
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Zoekmachine-adverteren (SEA)
- Contentmarketing
- Social media marketing
- E-mailmarketing
- Affiliate marketing
- Influencermarketing
- Advertorials
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Het optimaliseren van een website om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, is een van de belangrijkste strategieën voor online marketing. Ongeacht welk product je verkoopt, of welke dienst je aanbiedt, je wil zo hoog mogelijk scoren op de zoekresultatenpagina's. Dit omvat zowel on-page als off-page optimalisaties, zoals het gebruik van relevante trefwoorden, het verbeteren van de website-structuur en het verkrijgen van backlinks.
Zoekmachine-adverteren (SEA)
Search Engine Advertising omvat betaalde advertenties op zoekmachines zoals Google. Misschien heb je gezien dat telkens je iets zoekt op Google of Bing je boven, of onder de organische zoekresultaten betaalde advertenties ziet. Dit werkt volgens een systeem waarbij bedrijven betalen voor elke klik die ze ontvangen (pay-per-click, PPC). Dit kan gaan om enkele cent tot enkele euro’s per klik, afhankelijk van de niche. Competitieve niches zoals dat van een casino online zonder Cruks vragen uiteraard hogere bedragen dan bijvoorbeeld reizen of horeca.
Contentmarketing: Als je over een website beschikt, is er ook veel dat je kunt doen om meer interactie op je site op te wekken. Het creëren en delen van waardevolle, relevante content kan je helpen een publiek aan te trekken. Als bedrijf kun je veel voordeel halen uit het online plaatsen van blogposts, video's, infographics, e-books, en meer.
Social media marketing
Je kunt natuurlijk ook adverteren op sociale media. Sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn kunnen enorm helpen een merk te promoten, een publiek op te bouwen en interactie aan te gaan met klanten, door middel van likes, shares, retweets enz. Dit omvat advertenties op het platform, gesponsorde posts, maar ook content die hopelijk viraal gaat.
E-mailmarketing: E-mail marketing lijkt ouderwets, maar het werkt nog steeds. Het verzenden van gerichte e-mails naar een lijst van abonnees kan helpen om relaties op te bouwen, leads te nurturen en conversies te stimuleren. Nieuwsbrieven, promotionele e-mails en geautomatiseerde drip-campagnes zijn hier voorbeelden van.
Affiliate marketing
Je kunt ook samenwerken met derden (affiliates) om je product of dienst te promoten. Deze krijgen vervolgens een commissie voor elke verkoop of lead die zij genereren. Dit werkt meestal door middel van een tracking link maar soms ook met exclusieve codes. Affiliate platforms als Tradetracker of Daisycon genereren miljoenen extra sales en leads voor bedrijven die erop aangesloten zijn, en je zou verbaasd zijn met het aantal programma's dat ze aanbieden.
Influencermarketing
Samenwerken met influencers kan je helpen om producten of diensten te promoten. Dit kan via gesponsorde berichten, productrecensies, of merkambassadeurschappen. We hebben bijvoorbeeld het recente succes van de energydrank Prime gezien, dat voor het grootste deel te danken is aan influencers als Logan Paul en KSI.
Advertorials: Je kunt ook met een site afspreken om jouw advertorial te plaatsen. Net zoals je vroeger bij de krant een reclame kon plaatsen, kun je dat nu bij allerlei online platforms. Het doel is hierbij je zichtbaarheid te verhogen, het liefste bij populaire sites met tal van bezoekers. Dit kan gaan om display advertising, video advertising en native advertising.