De betekenis van telemedicine
Voor sommige mensen is de huisarts of dokter te ver weg om even heen te gaan. Daarom bestaat er telemedicine (telegeneeskunde). Telemedicine betekent letterlijk de distributie van gezondheidsdiensten en informatie via informatie- en telecommunicatietechnologieën (ICT). Dat is dus het delen van zorg en informatie via internet/technologie. Dankzij telemedicine wordt contact tussen patiënten en dokters buiten klinieken mogelijk. Buiten het geven van adviezen en voorlichtingen kunnen er ook monitoring en opnames op afstand gedaan worden. Lees hieronder meer over de betekenis van telemedicine en de werking hiervan.
Waaruit bestaat telemedicine en hoe werkt het?
Voor mensen die hulp nodig hebben bij veelvoorkomende ziektes zoals verkoudheid of maagklachten is telemedicine een fijn hulpmiddel. Er zijn verschillende mogelijkheden om zorg op afstand te leveren. Wanneer mensen niet in de mogelijkheid zijn om bij de dokter te komen door een slechte mobiliteit, bijvoorbeeld. Een ander voorbeeld is mensen die afgelegen wonen en dus niet de mogelijkheid hebben om ‘even’ bij de dokter langs te gaan. Het doel van telemedicine is dat het voor deze mensen ook mogelijk wordt om geholpen te worden. Dit allemaal zonder dat het nodig is om fysiek naar een zorginstelling te hoeven reizen. Hierdoor wordt de zorg toegankelijker en vermindert het de reiskosten en -tijd.
Aangezien de digitale zorg nog redelijk nieuw is voor veel mensen en hulpverleners, kan het snel overweldigend worden. Mogelijke uitdagingen zoals netwerkbeheer, cybersecurity en cloud-implementatie zijn allemaal dingen waar rekening mee gehouden moet worden. Wanneer er te veel werk is en te weinig tijd zijn er ook momenten waar een zorginstelling de ICT kan uitbesteden. Er zijn verschillende partijen die dokters kunnen steunen met behulp van ICT. Hierdoor kunnen de dokters veilig telemedicine uitvoeren. Bovendien kunnen zij vaak te hulp schieten dankzij een diepgaande kennis op het gebied van ICT in de zorg.
De letterlijke betekenis van telemedicine
Het woord telemedicine bestaat uit de woorden tele-, en medicine. Het woord tele- staat voor het via beeld of andere afstandelijke manieren communiceren. Medicine staat voor genezen (/geneesmiddel of -kunde). Samengevoegd krijg je dus een manier om gezondheidsdiensten of informatie te delen via (tele)communicatietechnologieën.
Voorbeelden van telemedicine
Er zijn een aantal manieren waarop digitale hulpmiddelen in de zorg toegepast kunnen worden. Een paar van deze zijn bijvoorbeeld:
- ‘Slimme’ medicijndispenser;
- ‘Slimme’ rookmelders;
- 24/7 spraak assistent;
- Heupairbag;
- Leefstijlmonitoring.
Ook zijn er hulpmiddelen waarmee mensen zichzelf kunnen helpen, bijvoorbeeld met zelfmonitoring. Hiermee kan een patiënt in de gaten houden hoe hoog zijn of haar bloeddruk is en hoe het verder met deze persoon gaat. Bijvoorbeeld met een fitness-tracker tijdens het sporten. Deze kan informatie dan automatisch opslaan wanneer je anaerobe fitness oefeningen doet. Meer weten hierover? Kijk op onze blog over anaerobe fitness.
Digitale hulp in de zorg
De digitale hulp in de zorg brengt veel voordelen met zich mee. Het wordt hierdoor ook gestimuleerd door de Rijksoverheid. Een paar voorbeelden van de doelen waar telemedicine naar streeft zijn:
- Tijdsbesparing: de digitale zorg kan veel tijd besparen. Voor zowel de doktoren als de patiënten. Mensen kunnen zelf online een afspraak inplannen en er kunnen eventueel ook online-consulten gegeven worden.
- Inzicht: mensen kunnen met digitale zorg meer inzicht krijgen in hun eigen gezondheid. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze informatie met een behandelaar of verzorger te delen. Hiermee kan deze vervolgens gerichter te werk gaan, waardoor de kans op fouten verminderd wordt. Bij mensen met pleurale plaques kunnen zij zelf hun longconditie in de gaten houden. Wil je meer weten over wat pleurale plaques inhoudt? Klik hier voor onze blog erover.
- Minder administratie: omdat er veel informatie op de cloud wordt opgeslagen, hoeven de artsen minder administratief werk te verrichten, wat meer tijd vrijhoudt voor eventuele patiënten.
- Afstand: dankzij de technologie kan er zorg(advies) op afstand gegeven worden. Dit maakt het gemakkelijker voor zowel de doktoren als de patiënten, omdat het reistijd en contactmomenten reduceert.
Het gebruik van telemedicine
Sinds juli 2020 heeft iedereen in Nederland het recht om zijn medisch dossier online in te kunnen zien. Tijdens COVID-19 werd er veel gebruik gemaakt van de verschillende mogelijkheden die telemedicine met zich mee bracht. De COVID pandemie heeft daarom ook veel invloed gehad op de ontwikkeling van de digitale zorg. Mensen konden online met hun dokter spreken om vragen te stellen over hun gezondheid.
Telemedicine staat voor de distributie van gezondheidsdiensten en informatie via informatie- en telecommunicatietechnologieën. Het brengt veel verschillende mogelijkheden met zich mee. Dit maakt het voor artsen en patiënten een stuk gemakkelijker gemaakt om met elkaar te spreken en bespaart het een hoop tijd. Sinds de COVID pandemie is het gebruik van digitale zorg enorm gestegen en wordt het tot vandaag nog steeds veel gebruikt.