Betekenis van digitale tachograaf
Een digitale tachograaf is een apparaat dat verplicht gebruikt wordt in zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer. Met een tachograaf meet je de rij- en rusttijden, de afgelegde afstand en de snelheid van een voertuig.
Verplicht
Je moet bij de volgende voertuigen verplicht een digitale tachograaf hebben:
Bij touringcars en bussen waar meer dan 9 mensen in worden vervoerd. Dat is inclusief chauffeur. De bussen moeten een datum eerste toelating hebben van na 1 mei 2006.
Zware bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer, met een maximaal gewicht van meer dan 3.500 kg (eigen gewicht plus het maximale laadvermogen). Ook hier geldt dat de datum eerste toelating van na 1 mei 2006 is.
Taxi's hebben geen tachograaf nodig, geeft ook taxi Veghel aan.
ILT
De ILT zorgt voor de controle van de digitale tachograaf. ILT staat voor Inspectie Leefomgeving en Transport. Zij controleren dus of de chauffeur verantwoorde rij- en rusttijden heeft. De controle is een uitlezing van de tachograaf, waarbij daardoor de gegevens ook op de computer van de inspecteur komen te staan. Daarbij blijven de gegevens ook staan op de bestuurderskaart.
Tachograafkaarten
Voor een tachograafmeter heb je een tachograafkaart nodig. Op de website van Kiwa Register kun je de tachograafkaart aanvragen en verlengen. Er staan verschillende tachograafkaarten op. Zorg dus voor de goede kaart. Ben je de kaart kwijt of is deze gestolen of kapot? Dan moet je op de site van Kiwa Register een vervangenden tachograafkaart aanvragen.
Slimme tachograaf
Vanaf 15 juni 2019 moet een nieuwe truck een slimme tachograaf hebben. In de huidige planning staat dat vanaf 19 augustus 2025 alle oude tachografen zijn vervangen door SMT2. Alle intelligente tachografen van de eerste generatie SMT1 moeten dan ook een update hebben gehad naar SMT2.
De slimme tachograaf registreert meer dan nu. Zo worden onder andere ook grenspassages, de positie van het voertuig en laad- en losactiviteiten geregistreerd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de gegevens ook gebruikt worden voor controle op cabotage en detacheringen. Cabotage is dat je goederen vervoert over de weg in het binnenland. Dit is echter voor rekening van buitenlandse vervoerders. Dit mag slechts in beperkte mate. Detachtering is het uitlenen van werknemers aan een derde partij.