Betekenis van een lead generatie bureau
Een lead generatie bureau is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het identificeren en aantrekken van potentiële nieuwe klanten voor bedrijven. Het actief zoeken, doen ze aan de hand van verschillende strategieën zoals onder andere contentmarketing, maar ook SEO, social media en e-mailmarketing. Dit alles om ervoor te zorgen dat de leads omgezet kunnen worden tot nieuwe klanten. Een lead is dan ook een ander woord voor ‘potentiële klant’.
Waarom lead generatie?
Voor bedrijven is het ontzettend belangrijk om ten alle tijden een continue stroom te hebben van potentiële nieuwe klanten. Hierbij maakt de grootte van het bedrijf niet eens uit. Het opstarten van een lead generatie is er natuurlijk volledig op gericht om te zorgen voor een groter klantenbestand. Belangrijk is alleen om ervoor te zorgen dat die potentiële klanten ook daadwerkelijk de stap zetten tot klant.
Uit onderzoek blijkt, dat ruim 75 procent van de leads niet doet converteren tot een klant. Dit komt doordat er geen goede samenloop is tussen de afdeling die de interactie start met de leads en de sales afdeling. Een lead generatie bureau speelt hierin dan vaak de tussenrol, zij gebruiken hun kennis en kunde om wel te zorgen voor het behoudt van interesse bij die potentiële klanten. Verder zorgt het hebben van een goed lopende generatie natuurlijk ook voor een stijgende omzet. Meer klanten is ook meer geld, zo simpel is het nou eenmaal.
Duidelijk overzicht
Op het moment dat er een duidelijk doel staat, is het voor een bedrijf ook veel makkelijker om daar zijn marketingstrategieën op te baseren. Vanuit die lead generatie kun je bijvoorbeeld zien wat de precieze doelgroep is. Daaruit kun je dan ook verder werken met die klanten, om ervoor te zorgen dat ze uiteindelijk een loyale, vaste klant worden. Je zou dit alles kunnen zien als een trechter. Het begint allemaal ontzettend algemeen en breed, mensen bezoeken bijvoorbeeld de website. Dan worden ze misschien wel een potentiële klant.
Van lead naar vaste klant
Mochten ze ‘happen’ op de communicatie en marketing van het bedrijf, dan zullen ze uiteindelijk een klant worden. Waarbij de trechter ook ontzettend smal is geworden. Maar 25 procent van de leads, wordt ook daadwerkelijk een vaste klant. Dit percentage wordt hoger, op het moment dat er een goede samenwerking zit tussen de lead generatie en sales.
Wat is de functie van een lead?
Er zijn veel bedrijven die zeggen; ‘wat is hier het nut van, ik kan zelf toch ook makkelijk onderzoeken wat mijn doelgroep is?’. Toch is dat niet helemaal waar. Het ding wat een lead generatie zo uniek maakt, is dat het ervoor zorgt dat die potentiële klanten ook hun contactinformatie delen. Dit doen ze namelijk om in contact te kunnen komen met het bedrijf. Hierdoor krijg je veel meer informatie, die een duidelijker beeld geven van de doelgroep.
Gepersonaliseerde marketingberichten opstarten
Hiermee kun je dan gepersonaliseerde marketingberichten opstarten, voor bijvoorbeeld een bepaalde regio of leeftijdsklasse. Daarnaast ben je al in contact met die leads, hierdoor kun je ook vragen stellen en speciale aanbiedingen maken om de lead te overtuigen. Dit alles is daarmee écht het fundament van de gehele organisatie. Mocht dit niet lukken, dan zul je simpelweg minder klanten hebben.
Hoeveel betaal je voor een lead?
Dit alles moet natuurlijk gezien worden als een investering. Je steekt veel uren en geld in dit onderzoek, in de hoop dat de potentiële klanten uiteindelijk vaste klanten worden. Een duidelijk gemiddelde hiervan berekeningen is lastig, dit doordat de lead generatie bureaus logischerwijs allemaal verschillende werkwijzen hebben. Ook is het zo dat het wordt afgesteld op je eigen bedrijf.
Verkoop je hoge kwaliteit parfums, dan zal het ook meer geld kosten om die potentiële klanten ervan te overtuigen om je parfums te kopen. Gemiddeld gezien kost één potentiële klant tussen de 50 en 75 euro. Wil je die overhalen tot klant? Dan kom je op een totaal uit van ongeveer 350 euro.