Betekenis van AIDA
Er zijn nogal wat marketing termen die vragen om uitleg. Vaak zie je dat iets simpels eigenlijk heel moeilijk wordt gezegd. Verder zijn ook veel termen Engelstalig en gebruiken Nederlandse marketeers ook deze termen. Dit is niet om interessant te doen, hoewel sommige mensen dat wel daarom doen, maar het zijn gewoon vaak de meest gebruikte termen. Wil jij weten wat nu de marketing term AIDA betekent? Lees het hier.
De definitie
De term AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Allemaal Engelstalige termen. In het Nederlands staat het voor:
- Attentie
- Interesse
- Verlangen
- Actie
Sommige mensen noemen het trouwens AIDA, anderen het AIDA model.
Functie
Waar dient het voor? Een Online Marketing bureau in Utrecht geeft aan dat het een formule is die voornamelijk gebruikt wordt door mensen die in de communicatie, public relations, marketing en sales werken. Simpel gezegd is het de opbouw van een marketinguiting die bedoeld is om de lezer tot actie aan te zetten. Vaak gaat het om een verkooptekst.
Toepassing
Er is geen regel die zegt dat de onderdelen zich in één marketinguiting moeten bevinden. In principe kan dus elk onderdeel in een andere marketinguiting worden ingezet. Wel is de volgorde belangrijk. Het uitgangspunt van dit model is namelijk dat een klant deze stappen in de benoemde volgorde doorloopt. Dus men maakt eerst iemand ergens op attent, vervolgens wekt men zijn, haar of hen interesse. Pas daarna gaat men ertoe over om echt een verlangen op te roepen en ten slotte onderneemt iemand de gewenste actie.
Nieuwe inzichten
Tegenwoordig wordt de striktheid van het model wel in twijfel getrokken. Gaat iemand daadwerkelijk in die volgorde over tot een koop of actie? Daar valt natuurlijk over te discussiëren. Verder zijn er ondertussen ook wat uitbreidingen gekomen op het model.
Zo is er bijvoorbeeld ook het AIDAS-model. De S van het AIDAS-model staat voor satisfaction. Tevredenheid dus. De gedachte hierachter is dat als een klant een vervolgaankoop gaat doen, de klant tevreden moet zijn over de huidige aankoop. Verder is er ook nog het AICDA-model. Bij dit model is er het onderdeel conviction toegevoegd oftewel: overtuiging. Natuurlijk spreken sommige mensen ook nog eens over het AICDAS-model. Een samenstel van de twee varianten.
Wat klopt? Het menselijk gedrag is complexer dan we denken. Het is dan ook altijd nog een te simpele weergave van de werkelijkheid. Niet iedereen reageert bovendien hetzelfde ergens op. Het AIDA-model en de varianten, geven v